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Cake day: August 12th, 2023

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  • Ich habe gelernt, das bei Lichtschutzfaktor 15 etwa 7 Prozent der Sonnenstrahlen an die Haut gelangen, bei 30 nur noch 3,5 Prozent und bei einem Lichtschutzfaktor von 60 wiederum nur noch die Hälfte. LSF 30 oder 50 macht in der Realität also keinen Unterschied mehr, das ist nur noch Marketing.

    Korrekt. Ander formuliert kann man auch sagen, dass Lichtschutzfaktor X bedeutet, dass jemand mit Sonnencreme X Mal so lange draußen sein muss um die gleiche Dosis UV Strahlung abzubekommen.
    Also 5 Minuten ohne Sonnencreme sind equivalent zu 5 Stunden mit Lichtschutzfaktor 60.


  • That is true for most current “self driving” systems, because they are all just glorified assist features. Tesla is misleading its customers massively with their advertisement, but on paper it’s very clear that the car will only assist in safe conditions, the driver needs to be able to react immediately at all times and therefore is also liable.

    However, Mercedes (I think it was them) have started to roll out a feather where they will actually take responsibility for any accidents that happen due to this system. For now it’s restricted to nice weather and a few select roads, but the progress is there!



  • Eh it’s not that great.

    One million Blackwell GPUs would suck down an astonishing 1.875 gigawatts of power. For context, a typical nuclear power plant only produces 1 gigawatt of power.

    Fossil fuel-burning plants, whether that’s natural gas, coal, or oil, produce even less. There’s no way to ramp up nuclear capacity in the time it will take to supply these millions of chips, so much, if not all, of that extra power demand is going to come from carbon-emitting sources.

    If you ignore the two fastest growing methods of power generation, which coincidentally are also carbon free, cheap and scalable, the future does indeed look bleak. But solar and wind do exist…

    The rest is purely a policy rant. Yes, if productivity increases we need some way of distributing the gains from said productivity increase fairly across the population. But jumping to the conclusion that, since this is a challenge to be solved, the increase in productivity is bad, is just stupid.


  • Ja, die Kommentare sind teilweise echt nur Dampf ablassen, ohne sich wirklich sinnvoll mit der Materie zu beschäftigen.

    Seilbahnen können in Nischensituationen tatsächlich ein super Bestandteil des ÖPNV sein. Kaum Platzbedarf, fährt (je nach System) durchgängig, also keine Wartezeit wie bei Bussen, höher Personendurchsatz, etc. Seilbahnen sind ja auch in manchen Städten auf der Welt so im Einsatz, ist jetzt nichts bahnbrechend (ha!) Neues.

    Und es ist ein Seilbahn-Kongress. Wie Wissing da “Schirmherr” wurde kann ich nicht beurteilen, vielleicht ist es purer Lobbyismus. Aber es ist auch total plausibel, dass der Kongress halt einfach den Verkehrsminister für eine kurze Rede etc ergattern konnte. Und was soll man dann sagen “danke für die Einladung liebe Seilbahnfreunde, aber ihr Produkt ist scheiße”?